Man hond fiets

fietstocht voor de onafhankelijke journalistiek

Hero - Elements Webflow Library - BRIX Templates

In maart 2024 ben ik, met hond Bommel in een kleine drie weken van de Pyreneeën naar Bergen aan Zee gefietst. Nou ja, gefietst, ik moet eerlijk bekennen: echt fietsen mag je het niet noemen, inderdaad, een e-Bike. Met een extra batterij mee is het nog een stukje laffer. Ik maak hierbij dan ook een diepe buiging voor de o-zo-vele fietsers die wél de volledig fysieke inspanning leveren om Europa op pure spierkracht te doorkruisen. Dat neemt niet weg dat dagelijks 5 tot 6 uur op een zadel zitten ook al een hele opgave bleek. En om het toch niet al te eenvoudig te maken: de aanhanger met hond Bommel weegt zo'n 65 kilo en ik ben de tocht op 23 februari gestart: koude korte dagen, je was droogt niet en de campings zijn gesloten terwijl het plan was om in mijn tentje te slapen. Noordpoolreizigster Bernice Notenboom zou zeggen: "ik zou willen dat ik jouw problemen had".

Om gemotiveerd te blijven en niet na 100 kilometer weer huiswaarts te keren, heb ik mijn reis van een doel voorzien.

 

Man Hond Fiets 'on the road again'

De reis is uitermate goed bevallen. Het is oktober 2024 en ik sta op het punt mijn volgende reis aan te vangen. Minder ver, zelfde omstandigheden: wederom zijn de meeste campings gesloten, kan het koud zijn, de dagen kort. Prima, ik moet er niet aan denken een vergelijkbare tocht in juli of augustus te maken. Te druk met mensen, te warme dagen en een periode waarin ik zelf gasten ontvang. Voor mij geen optie dus.
Ik start in Turijn om vervolgens via de EV8, onder Milaan door, naar het oosten te fietsen. Bij Cremone sla ik af naar het noorden om een avondje een paar glaasjes wijn te drinken bij vrienden die aan het Gardameer wonen. Dan keer ik om en fiets boven Milaan terug naar Turijn.